По кому по«Дзвін»? Резонансну розробку «Дзвін» припинили фінансувати рішенням Андрія Тарана

18 березня 2021, 11:48 | ID: 62020
По кому по«Дзвін»? Резонансну розробку «Дзвін» припинили фінансувати рішенням Андрія Тарана

У засобах масової інформації набула широкого розголосу ситуація, що склалася навколо дослідно-конструкторської роботи (ДКР) “ДЗВІН-АСˮ, що передбачала створення складової Єдиної автоматизованої системи управління Збройними Силами України. Слід зазначити, що журналістські матеріали багато у чому базуються на матеріалах роботи Служби внутрішнього аудиту Міністерства оборони.

Так, аудит “ДЗВІН-АСˮ, призначений Міністром оборони Андрієм Тараном, дійшов висновку, що існує ризик недосягнення мети створення даної ДКР. Зокрема, було встановлено факти невідповідності виготовленого дослідного зразка початковому технічному завданню та існування зауважень щодо створеного програмного продукту.

Крім того, аудитом ідентифіковано ризик неможливості (недоцільності) подальшого використання результатів дослідно-конструкторської роботи та встановлено ризики в управлінні майна та коштів, що мають суттєвий вплив на досягнення мети створення ДКР.  Зокрема, за висновками аудиторів: 550,7 млн. грн. - це ризики втрати майна, яке незважаючи на вимогу замовника, станом на 14.12.2020 продовжувало перебувати у Виконавця ДКР, 263,7 млн. грн. – ризик завищення обсягів робіт внаслідок відсутності методики перевірки витрат на розробку програмного забезпечення та без фактичної перевірки військовим представництвом, 15,2 млн. грн. – ризик зайвого використання коштів, внаслідок надання дозволу замовником на закупівлю програмного забезпечення, яке фактично є зайвим у створенні програмного продукту, 3,9 млн. грн. – ризик завдання збитків, допущений через здійснення видатків на розробку робочої конструкторської документації, яка не знайшла свого відображення в ДКР.

Також встановлено неефективне використання коштів на суму 171,9 млн. грн., допущене внаслідок здійснення оплати за перенесення строків виконання робіт, здійснення додаткових видатків на оплату ПДВ, оплати витрат на коригування документації, оплати вартості ремонтно-монтажних робіт та передачі майна до Національного університету оборони України, яке використовувалось не за призначенням.

Слід також зазначити, що відсутність фінансових обмежень на реалізацію ДКР стало однією з причин збільшення її загальної вартості з 218,2 млн. гривень, визначених у техніко-економічному обґрунтуванні, до 624,6 млн. гривень. Станом на 14.12.2020 загальні видатки за цією ДКР становили 580,1 млн. гривень.

Службою внутрішнього аудиту Міністерства оборони також встановлено факти з ознаками перевищення повноважень колишнім керівником Управління розвитку автоматизації Збройних Сил України. Так, до деяких протоколів щодо змін в тактико-технічне завдання ДКР вносилася інформація, не погоджена з керівництвом Генерального штабу Збройних Сил України, а протокол, яким були внесені зміни до тактико-технічного завдання ДКР, був затверджений екс-посадовцем Управління розвитку автоматизації ЗСУ без відповідної довіреності від імені Міністерства оборони України.

За результатами аудиту  Служби внутрішнього аудиту Міноборони дослідно-конструкторської роботи “ДЗВІН-АСˮ було визнано за доцільне, зокрема, Головнокомандувачу Збройних Сил України проаналізувати причини виявлених порушень, вжити заходів щодо усунення встановлених ризиків, винних посадових осіб притягнути до юридичної відповідальності.  Департаменту внутрішнього аудиту Міністерства оборони України було доручено поінформувати Територіальне управління Державного бюро розслідувань міста Києва, Офіс Генерального прокурора, військову прокуратуру відповідно до територіальної юрисдикції та передати матеріали аудиту до Департаменту військової контррозвідки Служби безпеки України.

До висновків за результатами роботи правоохоронних органів, зокрема, Державного бюро розслідувань, Міністром оборони було припинено подальше фінансування даної роботи. Введення системи в експлуатацію до завершення розслідування є неможливим.

Варто також відзначити, що з метою попередження виникнення подібних ризиків, у ІІ кварталі 2021 року Міноборони ініціює аудиторську перевірку усіх дослідно-конструкторських робіт у сфері інформаційних технологій. Відбудеться порівняння обсягу інвестованих коштів із реальними результатами виконаних робіт.

Міністерство оборони України також готове винести це резонансне питання на розгляд незалежних експертів та врахувати їхні рекомендації під час прийняття подальших рішень.