Розробники законопроєкту «Про оборонні закупівлі» розраховують на конструктивний діалог з представниками галузі

25 жовтня 2019, 15:43 | ID: 53467
Розробники законопроєкту «Про оборонні закупівлі» розраховують на конструктивний діалог з представниками галузі

Впровадження законопроєкту «Про оборонні закупівлі», як і набуття спроможностей закупівельною агенцією, буде поетапним, що дозволить учасникам ринку підготуватися та адаптуватися до нових правил.

Без створення умов для прозорої конкуренції у сфері оборонних закупівель й надалі існуватимуть корупційні ризики — як на етапі оборонного планування, так і під час розрахункових операцій. Наслідком цього буде не ефективне використання бюджетних коштів і неспроможність забезпечити військо найкращими зразками зброї та військової техніки.

Щоб виправити цю ситуацію, командою Міноборони, спільно з зовнішніми експертами готується низка змін.

По-перше, планується утворення Централізованої закупівельної організації для всіх Сил оборони. Її формат наразі визначається, цю агенцію можна утворити або як державне підприємство, або як державну установу.

Утворення такого органу унеможливить «ручне управління» процесом, тому, що ніхто з керівників Міністерства не матиме прямого контакту з індустрією. Адже одним з правил держав-членів НАТО є те, що Міністр оборони та його заступники не здійснюють закупівлі особисто. Для цього вони уповноважують, в тому числі, спеціалізовані установи, які знаходяться в їх підпорядкуванні.

Другий крок, — це ухвалення нового законопроєкту про оборонні закупівлі, яким передбачено прозору систему планування — як трирічного, для орієнтування промисловості та громадськості, так і однорічного, в рамках проведення закупівель в одному бюджетному періоді.

Окрім того, цим документом (концепція якого опублікована на сайті Міністерства оборони, а текст наданий експертному середовищу та представникам промисловості для ознайомлення), передбачена низка прозорих процедур закупівель із застосуванням системи електронних публічних закупівель ProZorro. При цьому, буде передбачено регулювання закритих, або таємних процедур, доступ до яких буде здійснюватися через електронний реєстр.

Впровадження законопроєкту після ухвалення, як і набуття спроможностей закупівельною агенцією, буде поетапним, що дозволить учасникам ринку підготуватися та адаптуватися до нових правил.

Зрозуміло, що при реформах і трансформації системи оборонних закупівель завжди існуватимуть певні ризики, тому розробники законопроєкту розраховують на конструктивний діалог з представниками галузі. І в цьому контексті також закликають виробників оборонної продукції розпочати впровадження на підприємствах системи менеджменту якості відповідно до NATO STANAG 4107 та відповідних союзних публікацій з якості (AQAPs). Адже Міноборони впроваджуватиме і систему державного гарантування (підтвердження) якості оборонної продукції.

Крім того, розробники усвідомлюють, що реалізація цих змін матиме опір і буде наражатися на критику. Також прогнозуються окремі намагання продовжити практику вирішення питань виконання державного оборонного замовлення на рівні нарад за участі Міністра та заступників. Проте, їх позиція принципова: ці проблеми мають вирішуватися на рівні менеджерів проєктів закупівель за прозорими процедурами з використанням передбачених угодами інструментів.

Робота над впровадженням цих змін триватиме!

Проєктний Офіс реформ Міністерства оборони України