Норми міжнародного права та національного законодавства дають підстави класифікувати дії РФ як акт збройної агресії, – генерал-майор Радіон Тимошенко

26 листопада 2018, 17:47 | ID: 45345
Норми міжнародного права та національного законодавства дають підстави класифікувати дії РФ як акт збройної агресії, – генерал-майор Радіон Тимошенко

Сьогодні, 26 листопада в Генеральному штабі Збройних Сил України відбувся брифінг за участю заступника начальника Генерального штабу Збройних Сил України генерал-майора Радіона Тимошенко та представника Головного управління розвідки Міністерства оборони України Вадима Скібіцького за темою: «Воєнно-стратегічна оцінка загрози вторгнення в Україну Збройних сил Російської Федерації».

Генерал-майор Радіон Тимошенко зосередив увагу присутніх на тому, що згідно ст.1 Закону України про оборону України, збройна агресія — це застосування іншою державою збройної сили проти України. Збройною агресією вважаються дії (а їх шість), зокрема напад ЗС іншої Держави на морські сили або цивільний морський флот України, що мало місце 25 листопада цього року з боку РФ, а тому є логічним з точки зору українського законодавства введення воєнного стану як особливого правого режиму.

Російською Федерацією вкотре спаплюжено вимоги міжнародного права.

Перешкоджання вільному судноплавству у Керченській протоці, переслідування, таран, обстріл та захоплення малих броньованих артилерійських катерів та рейдового буксиру Військово-Морських Сил Збройних Сил України беззаперечно кваліфікуються як акт агресії Російської Федерації, відповідно до статті 3 Резолюції № 3314 Генеральної Асамблеї ООН від 14 грудня 1974 року (напад збройними силами держави на сухопутні, морські або повітряні сили, або морські і повітряні флоти іншої держави).

Особливий цинізм, за словами генерал-майора Радіона Тимошенка, вказаним діям надають чинні зобов’язання Російської Федерації, щодо поваги територіальної цілісності України, закріплені у чинних міжнародних договорах.

Таким чином, наголосив заступника начальник Генерального штабу Збройних Сил України генерал-майор Радіон Тимошенко, норми міжнародного права та національного законодавства дають підстави класифікувати дії Російської Федерації як акт збройної агресії, тому введення правового режиму воєнного стану є обґрунтованим і в межах правового поля.

Довідково про порушення міжнародних норм:

Відповідно до статей 17, 38 Конвенції ООН з морського права (далі — Конвенція ООН) та статті 2 Договору між Україною та Російською Федерацією про співробітництво у використанні Азовського моря та Керченської протоки (далі — Договір), військові кораблі України користуються свободою судноплавства у Керченській протоці та Азовському морі, отже можуть здійснювати прохід через Керченську протоку у будь який час за умови дотримання безпеки судноплавства.

Частина 1 статті 2 Договору передбачає, що торговельні судна та військові кораблі, а також інші державні судна під прапором України або Російської Федерації, що експлуатуються в некомерційних цілях, користуються в Азовському морі та Керченській протоці свободою судноплавства.

Стаття 17 Конвенції ООН встановлює, що за умови дотримання Конвенції, судна усіх держав, як прибережних так і тих, що не мають виходу до моря, користуються правом мирного проходу через територіальне море.

Частиною 1 статті 36 Конвенції ООН визначено, що в проливах, вказаних у статті 37 Конвенції ООН, всі судна та літальні апарати користуються правом транзитного проходу, якому не повинно чинитися перешкод.

При цьому, відповідно до статей 32, 95 Конвенції ООН з морського права військові кораблі користуються імунітетом.

У випадку коли прибережна країна оголошує про закриття для судноплавства певного району моря або іншу інформацію, що впливатиме на безпеку судноплавства у районі відповідальності, вона повинна розмістити відповідному ресурсі так зване прибережне попередження — ПРИП (Sea warning). Російською Федерацією ПРИП щодо закриття району входу до Керченської протоки зі сторони Чорного моря був розміщений на офіційному веб-ресурсі (Кадіс, Іспанія) лише об 11.40 25.11.2018, тобто фактично після заходу корабельної групи ВМС ЗС України до Керченської протоки.

У будь якому випадку, якщо військовий корабель порушуе закони і правила прибережної держави, що стосуються проходу через територіальне море, відповідно до статті 30 Конвенції ООН прибережна країна має право вимагати негайного залишення територіальних вод військовим кораблем іншої держави але ні в якому разі не застосовувати зброю на ураженя без жодних на те підстав.

При цьому статтею 2 Статуту ООН закріплено наступні принципи вирішення міжнародних конфліктів:

частина 3. Всі Члени Організації Об’єднаних Націй вирішують свої міжнародні суперечки мирними засобами таким чином, щоб не ставити під загрозу міжнародний мир і безпеку і справедливість;

частина 4. Всі Члени Організації Об’єднаних Націй утримуються в їх міжнародних відносинах від загрози силою або її застосування як проти територіальної недоторканності або політичної незалежності будь-якої держави, так і будь-яким іншим чином, несумісним з Цілями Об’єднаних Націй.

Управління звязків з громадськістю Збройних Сил України