Вперше навчатися на «взводних» набрали дівчат

АрміяІнформ

 

 

Напередодні нового навчального року начальник найбільшого вищого військового навчального закладу — Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного генерал-лейтенант Павло Ткачук розповів Інформаційному агентству АрміяInform про підсумки вступної кампанії та новації у військовій освіті.

Конкурс був майже три особи на місце
після минулорічного «недобору»

— Нині вже закінчена вступна кампанія. Давайте підіб’ємо її підсумки. А ще розкажіть, будь ласка, про особливості цьогорічного відбору кандидатів у курсанти.
— Насамперед, маю з впевненістю констатувати, що цьогорічна вступна кампанія завершена успішно! Минулого року кількість охочих поповнити курсантські лави за окремими спеціальностями була недостатньою, тому нам довелось проводити набір на навчання у два етапи. Втім, тоді ми зробили все можливе і закрили проблему «недобору».
Цьогоріч ситуація кардинально змінилась. Нині охочих навчатись у нашому виші було більш аніж достатньо. Конкурс складав майже три особи на одне місце: на півтисячі місць державного замовлення надійшло 1370 особових справ кандидатів. Для мене, насамперед, це свідчення того, що наша молодь свідома і їй не байдуже нинішнє країни та її майбутнє. Особливо вразили дівчата!
Як бачимо, інтерес до військової професії зріс. Безперечно, цьому сприяли масштабна інформаційна кампанія та успіхи нашої Академії на освітній ниві. Мені приємно, що цивільна молодь, і ті, хто вже має уявлення про військову службу, прагнуть стати курсантами саме нашого видового вишу, аби у подальшому поповнити офіцерський корпус Українського війська. Отже, на сьогоднішній день Національна академія сухопутних військ відповідно до державного замовлення укомплектована першокурсниками на 100%.

— На які факультети Академії був найбільший конкурс і в чому, на Вашу думку, секрет їхньої популярності?

— У складі Академії функціонує три факультети: бойового застосування військ, ракетних військ і артилерії, підготовки спеціалістів бойового (оперативного) забезпечення, а також Інститут морально-психологічного забезпечення та Військовий коледж сержантського складу. Важко сказати, яка спеціальність серед вступників була найбільш популярною. Кожна з них має свої переваги... Втім, можливо, я вас здивую, але найбільше охочих було вступити саме на бойові спеціальності: управління діями підрозділів механізованих військ, ракетних військ. На окремі спеціальності конкурс складав до 7 осіб на одне місце.

Реклама потрібна й військовим вишам

— Ви говорили про масштабну інформаційну кампанію перед вступною кампанією. Поділіться досвідом, а які саме заходи проводила Академія?
— Як вже зазначав раніше, цього року конкурс складав майже три особи на одне місце. Цьому надзвичайно позитивно сприяла широкомасштабна кампанія з інформування потенційних абітурієнтів в усіх регіонах України. Представники Академії — як офіцери, так і курсанти — впродовж року відвідували школи, військові ліцеї, ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою, не забували працювати і у військових комісаріатах тощо. Розповідали не лише про специфіку та переваги здобуття військового фаху в нашому виші, але й ефективно використовували засоби наочної агітації, різноманітну медіа-продукцію, фільми та відеоролики.
Ми також пропагуємо Академію на різноманітних представницьких державних заходах. Яскравий приклад — наша участь у щорічних виставках навчальних закладів у Києві — «Сучасні заклади освіти» та WorldEdu, де стенд та презентації нашого вишу традиційно визнаються одними з кращих.
Окрім того, ми досить активно використовуємо сучасні засоби інформатизації. Веб-сайт академії дозволяє до дрібниць дізнатись про спроможність закладу в підготовці офіцерів, історію та здобутки, сучасне курсантське життя тощо. Ми є практично у всіх соціальних мережах, зокрема у Facebook, Instagram, Twitter. А це вже двосторонній зв’язок.
Головне — правильно визначити цільову аудиторію, а це молодь, яка готова вчитись боронити Україну, та підхід до неї. Можна резюмувати, що це нам наразі успішно вдається. Тільки у мережі Facebook ми мало не щодня отримуємо десятки звернень від юнаків та дівчат, їхніх батьків з проханнями надати різноманітну інформацію щодо вступу та навчання у Національній академії сухопутних війсь. Ми реагуємо швидко, даємо вичерпні відповіді. Відповідно, й результат не бариться.

Дівчата рвуться у командири

— На початку нашої розмови Ви говорили, що Вас особливо вразили дівчата-абітурієнтки. Тож скільки дівчат у цьому році стали першокурсницями і скільки серед них охочих опанувати фах бойового офіцера-командира?
— Це насправді цікаве запитання. По-перше, цього року ми вперше в історії незалежної України набрали дівчат на спеціальності, які до цього було прийнято вважати суто чоловічими. Відтепер вони можуть у нас отримати фах командирів механізованих підрозділів, підрозділів ракетних військ і артилерії, інженерних військ тощо. Традиційно багато дівчат вступили до нас, щоб стати фахівцями з морально-психологічного забезпечення. За цілою низкою спеціальностей їх готують у Військовому коледжі сержантського складу. Загалом із майже чотирьох із половиною сотень цьогорічних вступників до Академії — 58 дівчат. Ще майже стільки навчатимуться у Військовому коледжі сержантського складу, де загальна кількість першокурсників майже дві сотні.
Я б хотів наголосити ось на чому: за підсумками первинної військово-професійної підготовки, яка традиційно проходила у Міжнародному центрі миротворчості та безпеки, курсантки «виглядали» не гірше за юнаків, а за рівнем мотивації та жаги до здобуття знань часто навіть краще.

Абітурієнти з бойовим досвідом

— Чи багато серед цьогорічних абітурієнтів людей, які вже мають досвід служби, чи навіть є учасниками бойових дій? Яка, на Вашу думку, їхня мотивація щодо отримання офіцерського звання?
— Майже двісті військовослужбовців подали документи на вступ до нашого навчального закладу. Понад 120 з них вступили на навчання. Півсотні цьогорічних першокурсників мають досвід участі в бойових діях на Сході України.
Безперечно, ті, хто пройшов горнило війни, захищаючи нашу Батьківщину від російських окупантів, чітко розуміють, що перемога дається сильному та навченому. Хлопці та дівчата, які випробували себе в боях, хочуть розвиватись. Прикладом для них є їхні командири, більшість з яких також є випускниками саме Національної академії сухопутних військ. Власне, мені особисто відомо багато випадків коли командири підрозділів бачать серед своїх підлеглих перспективних молодих людей й самі рекомендують їм вступити до військового вишу, аби здобути офіцерське звання.
Вважаю, що головною мотивацією для діючих військовослужбовців так само, як і для цивільної молоді, є здобуття вищої освіти, необхідних знань та навичок для захисту рідної землі та українського народу.

Скільки коштує підготувати «взводного»?

— Підготувати офіцера справа недешева. Чи можете Ви назвати скільки потрібно витратити коштів на підготовку кваліфікованого лейтенанта Збройних Сил України?
— Важко назвати точну суму, яка витрачається на підготовку одного кваліфікованого офіцера. Але ви тільки уявіть, який ресурс вкладається у вишкіл наших захисників. Це забезпечення соціально-побутових потреб курсантів на час навчання, утримання навчально-матеріальної бази, вартість пально-мастильних матеріалів та боєприпасів для їхньої практичної підготовки тощо. Не варто забувати також про чималу кількість людей, які залучені до навчального процесу: викладачі, командири, допоміжний склад, працівники сфери обслуговування. Це значні кошти. Але це виправдані витрати, коли мова йде про підготовку кваліфікованих офіцерів для Вітчизняного війська. Адже саме на їхні плечі ляже весь тягар відповідальності не лише за своїх підлеглих, але й за долю країни.
Суми, залежно від обраного фаху, відрізняються лише з урахуванням зразків озброєння, які вивчають курсанти. До прикладу, для фахівця із морально-психологічного забезпечення треба дещо менше пального та боєприпасів, ніж майбутньому командиру-піхотинцю, у них своя специфіка. Водночас вартість артилерійських боєприпасів ще вища.
Втім, все відносно, і ми робимо все можливе для економії коштів з максимально позитивним ефектом. Для цього широко впроваджуємо новітні засоби навчання, які дають змогу значно зменшити витрати матеріальних засобів, боєприпасів, фінансового ресурсу. Ми вже давно використовуємо інноваційні системи імітаційного моделювання, високотехнологічні тренажери, що здатні навчити наших вихованців використовувати зразки озброєння та військової техніки.

— Розкажіть, будь ласка, докладніше про програму: «За один рік стати офіцером». Хто може скористатися цією програмою?
— Це революційний освітній проєкт, який був започаткований з нашої ініціативи та за підтримки Міністерства оборони України. Чому він революційний? Насамперед тому, що дає змогу слухачам Курсів лідерства офіцерського складу (саме таку назву він має нині) здобути військовий фах та офіцерське звання всього за один рік. Безперечно, є певні вимоги. Перша — наявність вищої освіти не нижче кваліфікаційного рівня «бакалавр». Друга — придатність за станом здоров’я. Вступати на навчання можуть як військовослужбовці, так і цивільні. Вікове обмеження — до 30 років включно.
Перший набір відбувся 2018 року. Ми набрали по півтори десятки слухачів за двома напрямами підготовки: управління діями підрозділів механізованих військ та управління діями підрозділів наземної артилерії. Перший набір фактично був експериментальним. Головним завданням була апробація такої форми підготовки, виявлення недоліків та переваг, корегування навчальних програм тощо. Минув рік, і перші слухачі Курсів лідерства офіцерського складу успішно завершили навчання у стінах нашої Академії, підтвердивши ефективність такої форми. Вже цього року ми здійснили другий набір, зокрема збільшили майже вдвічі загальну кількість вступників. Також розширилась кількість напрямів підготовки, додався — управління діями підрозділів танкових військ.
Знаю, що навчання за такою формою цього року запроваджено також у низці інших військових вишів нашої країни. Я ж сподіваюсь, що її впровадження буде доцільним і надалі. Моїм головним спостереженням за підсумками підготовки першого набору стала висока мотивація до здобуття військової освіти та проходження подальшої служби у всіх, без виключення, слухачів. Адже всі вони вже дорослі, зрілі та абсолютно свідомі свого вибору.

Науковий ступінь чи бойовий досвід?

— Як змінилася програма підготовки в Академії з початком російської агресії проти України? Скільки серед викладачів та курсових офіцерів Академії брали участь в АТО/ООС і як використовується їхній бойовий досвід?
— Це, мабуть, одне з найпопулярніших питань, які ставлять журналісти впродовж останніх п’яти років (посміхається). Однак я вже даю відповідь!
Російська агресія проти України стала справжнім каталізатором вдосконалення та модернізації всіх аспектів освітньої діяльності Національної академії сухопутних військ. Як відомо, війна також вчить. Так і ми з перших днів цього жахливого збройного конфлікту активно запроваджуємо бойовий досвід, отриманий Збройними Силами України, у навчальні програми. Наші викладачі не лише вивчають цей досвід під час спілкування із реальним учасниками бойових дій, а й самі мають значний бойовий досвід. Сьогодні на факультетах, кафедрах, у наукових та курсантських підрозділах налічується близько 250 офіцерів-учасників АТО/ООС. Чимало з них за мужність та героїзм, проявлені під час захисту Батьківщини, відзначені державними нагородами. І таких бойових й досвідчених військових професіоналів щороку все більше.

— Як офіцерам — учасникам бойових дій стати викладачем Академії? Чи потрібно їм для цього мати науковий ступінь?
— Ми завжди раді вітати в наших стінах нових викладачів з бойовим досвідом. Наявність наукового ступеня не є головною вимогою, а лише рекомендацією. Головне — бажанням готувати висококваліфікованих офіцерів для Вітчизняного війська, готовність стати членом великого колективу Національної академії та усвідомлення відповідальності за нашу спільну роботу.


09 вересня 2019, 16:47 | ID: 52285 |


Переглядів: 50 //