Юридична консультація

Питання соціального захисту військовослужбовців-жінок, які проходять військову службу в Збройних Силах України

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо проведення службових розслідувань

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо порядку списання матеріальних засобів за інспекторськими посвідченнями

Підбірка судових рішень

(за найбільш поширеними категоріями судових справ)
Станом на квітень 2009 року
(Всі посилання вказують на PDF-файли)

1. Справи за позовами про стягнення грошової компенсації за продовольчий пайок:

2. Справи за позовами про стягнення грошової компенсації за речове забезпечення:

3. Справи за позовами про стягнення надбавки за безперервну військову службу в Збройних Силах України:

4. Справи за позовами про стягнення премії та підйомної допомоги за період проходження служби у складі миротворчого контингенту ООН:

У Міністерстві оборони України створена система обліку, реєстрації і первинного розгляду претензій та позовів, що дозволяє ефективно виконувати покладену на роботу щодо представництва інтересів МО у судах загальної юрисдикції та інших юрисдикційних органах на всій території України. Хочу сказати, що роботи в цьому плані вистачає. Так, наприклад, у 2010 році надійшло біля 15 тисяч документів, що стосувалися претензійно-позовної діяльності. Лише минулого року юридичною службою Міноборони було здійснено заходів, які сприяли запобіганню стягненню з військового відомства майже 14 мільйонів гривень

Особливого значення на сучасному етапі набуває забезпечення представництва інтересів Міністерства оборони України у так званих антирейдерських справах, пов’язаних із захистом державного майна та земельних ділянок Міноборони, а також поверненням їх із чужого володіння у державну власність.

Схема та хронологія значної більшості зазначених рейдерських захоплень державного нерухомого майна, з якими досить успішно на цей час бореться юридична служба Міноборони, полягає у наступному.

Колишній директор філії Центрального спеціалізованого будівельного управління (госпрозрахункового) Міністерства оборони України «Укроборонбуд» Мельник В.Л., діючи на підставі виданої Міністром оборони України Гриценком А.С. 9 березня 2006 року нотаріально посвідченої довіреності № 610 протягом березня-травня 2006 року уклав від імені Міністерства оборони України значну кількості договорів про спільне будівництво (реконструкцію) об’єктів житлово-цивільного призначення, створення інженерної інфраструктури для їх будівництва (реконструкції) шляхом пайової участі сторін.

Предметом цих договорів було визначено спільну діяльність сторін стосовно проектування, будівництва (реконструкції) об’єктів житлово-цивільного призначення із вбудовано-прибудованими приміщеннями соціально-побутового, торговельного, адміністративного призначення та інженерними мережами.

При цьому в кожному випадку визначався пайовий внесок Міністерства оборони України в договорі, який складався з конкретного майна, в тому числі майнового права, право власності на яке в подальшому на підставі судових рішень визнавалося за приватними структурами, з якими укладалися договори.

В подальшому пайовий внесок Міністерства оборони України викупався іншою стороною договору, об’єкти нерухомого майна разом з земельними ділянками, переходили у власність комерційних структур, а Міноборони отримувало грошові кошти, розмір яких неспівставний з фактичною ринковою вартістю вищезазначеного майна.

Надалі право власності комерційних структур на майно Міністерства оборони України легалізувалось на підставі судових рішень.

Про укладення Мельником В.Л. згаданих правочинів Міністерство оборони України дізнається або від органів прокуратури, які в результаті проведених перевірок встановлюють факти правопорушень, або від судів, у провадженні яких знаходяться справи, предметом розгляду яких ці договори.

Слід зазначити, що всі вищевказані договори укладалися від імені Міністерства оборони України Мельником В.Л., з перевищенням наданих йому повноважень та грубим порушенням чинного законодавства України. Внаслідок укладення вищевказаних договорів із сфери управління Міністерства оборони України було незаконно виведено майно понад 30військових об’єктів (військових містечок) та 154 земельних ділянок Міністерства оборони Українизагальною площею 39,1 тис. га, розташованих у інвестиційно привабливих регіонах України. За скоєні злочини колишнього директора філії ЦСБУ «Укроборонбуд» МельникаВ.Л. вироком Шевченківського районного суду м. Києва засуджено до 8 років позбавлення волі.

На цей час господарськими судам України розглядається 77 справ стосовно визнання незаконними вищезазначених договорів та повернення майна до управління Міністерства оборони України. У 14 з вищевказаних справ винесені остаточні рішення щодо повернення незаконно відчужених об’єктів до сфери управління Міністерства оборони України та вживаються заходи щодо практичної реалізації цих рішень.

Крім того, 34 справи направлено на новий розгляд із скасуванням рішень, що були прийняті не на користь Міноборони судами попередніх інстанцій.

Таким чином, є впевненість, що з часом позитивні рішення щодо повернення незаконно привласненого майна у державну власність будуть прийняті по всіх інших справах.

Крім того, іншою істотною проблемою при захисті інтересів держави є чисельні порушення місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства та безпідставне вилучення ними земельних ділянок у Міністерства оборони України. У зв’язку із зазначеними порушеннями Міноборони спільно з органами військової прокуратури вимушені подавати позови до відповідних місцевих рад та державних адміністрацій про визнання недійсними їх рішень щодо вилучення земельних ділянок, оскільки ці рішення прийняті з порушенням вимог статті 149 Земельного кодексу України щодо обов’язкової наявності згоди землекористувача.

ПРИКЛАДИ:

І. Найбільш яскравими останніми прикладами повернення об’єктів нерухомого майна у державну власність є:

1) задоволення Київським апеляційним господарським судом 17.05.2011 позову Міністерства оборони України щодо витребування від ТОВ «Лівий берег Інвест» військового нерухомого майна загальною площею понад 2,3 тис. кв.м.вартістю 4,8 млн. грн., яке розташоване у м. Києві, смт.Биківня, вул.Ушицька,1 на земельній ділянці площею 16,5 га.

Зазначений об’єкт на цей час військами не використовується, але у зв’язку з його поверненням державі, Міністерством оборони України планується найближчим часом використати цей об’єкт для будівництва на його території житла військовослужбовцям Київського гарнізону та членам їх сімей, що потребують поліпшення житлових умов (погоджено з директором ДКБ Шевчуком Є.Г.). (Цей об’єкт можна оглянути.)

2) задоволення господарським судом Волинської області позову Міністерства оборони України щодо витребування відВАТ «Райффайзен Банк Аваль» на користь держави в особі Міністерства оборони України нерухомого майна у виглядігарнізонного будинку офіцерів загальною площею 2127,2 кв. м., складу загальною площею 68,1 кв.м., що знаходяться за адресою: м. Луцьк, вул. Винниченка, 8 (рішення господарського суду Волинської області від 14.09.2010 р. по справі № 6/27-77, залишено без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 02.12.10 та постановою Вищого господарського суду України від 21.06.11);

3) задоволення господарським судом Одеської області позову Міноборони про визнання права державної власності на нерухоме майно у м.Одесі по вул. Дача Ковалевського, 128 загальною площею 2264,6 кв.м., яке оспорювалосьТОВ «Вестінвест ЛЛС» (рішення господарського суду Одеської області від 08.02.2011 по справі № 30/185-10-5063, яке залишено без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 31.03.11 та постановою Вищого господарського суду України від 25.06.11);

4) постановою Вищого господарського суду України залишено без змін рішення Господарського суду Кіровоградської області щодо витребування з ТОВ «Виробнича компанія «Корса» та повернення на користь держави в особі Міноборони частини будівлі, розташованої по вул. Космонавта Попова, 9 в м. Кіровограді, площею 866,9 кв.м., які обліковувалось на балансі державного підприємства «Кіровоградський центр адаптації військовослужбовців». На цей час вживаються заходи спільно з виконавчою службою щодо примусового виконання названого рішення суду;

5) постановою Одеського апеляційного господарського суду задоволено позов Міноборони щодо визнання права власності за державою та витребування з ТОВ «Інвестиційна будівельна компанія «Оптіма» об’єктів нерухомого майна військового містечка № 72 в м. Миколаїв по вул. Героїв Сталінграду, 34-36 (використовується військовою частиною А0224). Результатом є повне повернення Міністерству оборони України об’єктів нерухомого майна військового містечка № 72 в м. Миколаїв загальної вартістю 156 тис 541 грн.

На цей час зазначені об’єкти використовуються військовою частиною за цільовим призначенням.

З цим позовом також пов’язане повернення Міністерству оборони земельної ділянки за цією ж адресою, на території якої дислоковані дві військові частини А0224 та А1080 (27 об’єктів нерухомого майна). На підставі постанови Одеського апеляційного господарського суду задоволено позов Міноборони до Миколаївської міської ради та скасовано її рішення про вилучення з постійного користування Міністерства оборони України зазначеної земельної ділянки. На цей час земельна ділянка повернута державі та використовується за цільовим призначенням військовими частинами А0224 та А1080.

ІІ. Найбільш яскравими останніми прикладами повернення земельних ділянок у державну власність є

1) 10.08.2011 рішенням Волинського окружного адміністративного суду задоволено позов Міноборони (поданий військовим прокурором Луцького гарнізону) про скасування розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації № 269 від 30.06.2011 щодо вилучення з користування Міноборони та передачі до земель запасуВолодимир-Волинського району земельної ділянки площею 1328,74 га.

2) 28.09.2011 Дергачівською районною державною адміністрацією Харківської області виконано рішення Харківського окружного адміністративного суду від 20.04.2011, яким задоволено позов Міноборони (подано військовим прокурором Харківського гарнізону), та повернуто Міністерству оборони України земельну ділянку площею 317,7 га вартістю 3 923 тис. грн.

3) 08.04.2011 рішенням Болградського районного суду Одеської області задоволено позов Міноборони (подано військовою прокуратурою Болградського гарнізону) до Болградської районної ради Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення, яким незаконно було припинено Міністерству оборони України право користування землями оборони загальною площею 2043 га.

На виконання зазначеного рішення суду 31.05.2011 державі повернуто земельні ділянки площею 680 га на суму 5593 тис. грн. та попереджено незаконне вилучення земель оборони площею 1 363 га.

4) 28 вересня 2011 року Донецьким апеляційним адміністративним судом задоволено позов Міноборони до Артемівської міської ради щодо скасування її рішення про припинення права постійного користування земельною ділянкою колишнього військового містечка № 13 у м. Артемівську. Завдяки цьому судовому рішенню Міністерству оборони України повернуто земельну ділянку площею 10, 345 га у м. Артемівську вартістю 17,5млн. грн.

Всі об’єкти нерухомого військового майна та земельні ділянки, що повертаються державі в особі Міноборони (крім тих, які необхідні для забезпечення повсякденної діяльності Збройних Сил України, установ та організацій Міністерства оборони), планується використовувати у першу чергу для будівництва на їх території житла військовослужбовцям (у тому числі звільненим у запас або відставку) та членам їх сімей. У цьому випадку, зазначені об’єкти та земельні ділянки включаються у відповідні переліки, що подаються Міністерством оборони України Кабінету Міністрів України на затвердження.

Також об’єкти, що повертаються можуть бути використані Міністерством оборони України з метою отримання додаткових надходжень коштів до Державного бюджету України, які можливо було б спрямувати на фінансування потреб зміцнення обороноздатності держави та покращення соціального забезпечення військовослужбовців.


В Управлінні правового забезпечення Генерального штабу Збройних Сил України за результатами аналізу представницької роботи в судах, яка здійснювалася уповноваженими представниками від Генерального штабу Збройних Сил України та його структурних підрозділів, та дослідження судової практики з відкритих джерел, підготовлено добірку судових рішень в справах найбільш актуальних категорій.

Відібрані судові рішення постановлені на користь Збройних Сил України (Генерального штабу ЗС України, його структурних підрозділів, військових частин). Вони відповідають двом критеріям: по-перше — кожне з них є типовим, по-друге — кожне повністю підтверджує правильність практики правозастосування у сфері забезпечення військовослужбовців різними видами забезпечення, яка склалась у Збройних Силах України.

Ці судові рішення є свого роду орієнтиром, досягнення якого необхідно прагнути у кожному судовому процесі, ініційованому за необґрунтованими позовними вимогами про стягнення грошової компенсації за продовольчий пайок, грошової компенсації замість речового забезпечення та за безпідставними вимогами про стягнення деяких видів грошового забезпечення.

Добірка підготовлена на виконання покладених на Управління правового забезпечення Генерального штабу Збройних Сил України завдань щодо організації і координації правової роботи в Збройних Силах України, організації належного представництва інтересів Збройних Сил України в системі судів України.

Обґрунтування висновків суду та правова аргументація, що містяться в мотивувальній частині наведених судових рішень, мають використовуватися службовими особами підрозділів юридичної служби Збройних Сил України при складанні заперечень проти позовів подібної категорії, які пред’являються до органів військового управління, військових частин та ін., а також при наданні письмових пояснень в судових справах, виготовленні апеляційних та касаційних скарг на судові рішення, постановлені в подібних справах не на користь Збройних Сил України.

Крім того, доведення даної добірки типових судових рішень до широкого кола військової громадськості та інформування особового складу Збройних Сил України має на меті попередження виникнення судових спорів, природою яких є недостатньо високий рівень правової обізнаності, а також сприятиме запобіганню фактам недобросовісного використання права на звернення до суду, які мають місце у зв’язку з певними загальновідомими негативними особливостями судочинства в деяких судах першої інстанції.


19 вересня 2013, 17:59 | ID: 150 | Переглядів: 68495


Переглядів: 68495 //